Knihomolův koutek (15): Slepá mapa



Slepá mapa je v podstatě starší sestra Hany, o které jsem psala nedávno. A když nad tím vlastně tak přemýšlím, o Aleně Mornštajnové jsem se poprvé dozvěděla právě v souvislosti s tímto románem.

Svého času měl poměrně slušnou propagaci na sociálních sítích. To, že jde o románovou ságu mě ale příliš nelákalo, samo slovní spojení ve mně evokuje nudu a nezáživnost. Názor jsem změnila až když jsem se dočetla, že se jedná v podstatě o líčení osudu jedné rodiny na pozadí světových dějin. Na to jsem už jako milovnice historie pochopitelně slyšela a knihu jsem nemohla nechat ladem. Zároveň jsem se ale nemohla ubránit skepsi. Bylo mi jasné, že si autorka vzala velké sousto a riziko toho, že román sklouzne do „prapodivné slátaniny“ bylo až nebezpečně vysoké.

Zpočátku jsem měla skutečně pocit, že se mé nejhorší obavy naplnily. Nadšení z vytříbeného stylu a učebnicových větných skladeb vystřídalo mírné zhnusení nad erotickou pasáží. Nebyla jsem si jistá tím, jestli něco takového právě do knihy psané uvedeným stylem patří, a jestli má něco takového autorka vůbec zapotřebí. Zachtělo se mi knihu odložit a dost možná na Mornštajnovou zanevřít. Nakonec jsem ale překonala odpor a četla dál. A ani náhodou toho nelituji.

Na pozadí první světové války se setkáváme s prarodiči hlavní hrdinky románu, přičemž autorka dovedně líčí osudy každého zvlášť. Zatímco Anna zahoří láskou k Antonínovi téměř ihned, Antonín si musí svou cestu k nápadně pohledné dívce najít. Přes různé peripetie a nástrahy osudu se mu to nakonec podaří a společně přivedou na svět několik potomků, mezi kterými je i matka hrdinky románu. Nutno podotknout, že právě Alžběta je z dějového i charakterového hlediska děje i románu jednou z nejzajímavějších postav. Zamlklá, trochu ponurá žena se zvláštním smyslem pro život, která se ničeho nebojí a ničeho přespříliš nelituje. S nadsázkou lze prohlásit, že se jedná o ženu zocelenou událostmi druhé světové války. Alžbětu nevyvede z míry ani ztráta své milované sestry Boženky, ani „sňatek z rozumu.“ Za žádných okolností se nenechá zastrašit osudem a vždy se snaží mít navrch. V tomto duchu se zachová i v roli matky. Neváhá a když si to okolnosti žádají, porodí Anežku, hrdinku a hlavní vypravěčku celé rodinné ságy. Ta právem tuší, že k ní matka nechová zrovna vroucné city, navzdory tomu ale dospívá v jedinečnou a silnou osobnost, která se v jistých ohledech své rázné matce podobá. Zatímco Alžběta se musela potýkat s nástrahami druhé světové války, na Anežku číhají útrapy spojené s dobou komunismu a normalizace. Ačkoliv se zdá, že jí život na růžích neustlal, čeká i na ni (navzdory jejím nemalým prohřeškům, které si doba žádala) milující náruč a pomyslné „šťastně až na věky.“

Zpočátku jsem měla pocit, že kniha není ani z poloviny tak dobrá jako Hana, kterou jsem četla dříve. Chvilkami jsem knihu odkládala a s nechutí jsem se k ní vracela. Pravděpodobně to bylo zapříčiněno tím, že se na začátku vyskytuje hned několik postav a čtenář může mít problém zorientovat se v nich. Po chvíli se však děj ustálil a začal plynout tak, jak má. 

Nakonec musím přiznat, že jsem byla románem nadšená. Hana mě sice uchvátila o chlup více, ale i Slepá mapa má něco do sebe. Klobouk dolů před autorkou, ne každý spisovatel zvládne tak bravurně vylíčit osudy celé početné rodiny. Nicméně se mi zdálo, že je děj ke konci mírně osekaný a závěrečné pasáže působí dojmem, že se autorka snaží mít zbytek rychle za sebou. Na celkový čtenářský zážitek to ale naštěstí příliš nemá vliv.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Komentáře